Penaja

Tuesday, November 23, 2010

4
Komen
siapa yang mula bagi salam??sila baca.....

assalamualaikum semua...

sekadar perkongsian buat semua.. aku selalu membaca blog2 orang dan memerhati sama ada dalam SMS dan bermacam-macam lagi kita akan memberi salam dengan cara menaip Salam ataupun A'kum.. ok di sini aku mengambil artikel  yang menerangkan kepada kita bahawa maksud cara salam yang kita beri selama ni..sama-samalah kita hayati ye..

                                      Assalamualaikum rakyat jelata semua~~hehe


Maka berpalinglah (hai Muhammad) dari mereka dan katakanlah:"Salam (selamat tinggal)".


Kelak mereka akan mengetahui (nasib mereka yangburuk). (QS. 43:89) 

السلاما=keamanan.....



baik gunakan,,,ASSALAMUALAIKUM or ASSALAMUALAIKUMWARAHMATULLAHIWABARAKATUH...


Ilmu utk dikongsi bersama. Sekadar peringatan untuk semua rakan-rakan muslim yang lain.

Pagi semalam saya dengar radio ikim (91.50 fm). Ustaz Zawawi ada cerita tentang sunnah Rasulallah s.a.w. Antara yang dibincangkannya ialah tentang bab cara memberi salam.


Menurut ustaz Zawawi Yusof, Baginda SAW memberi salam dengan lafaz “Assalamualaikum” dan menjawab salam dari para sahabat baginda dengan salam yang lengkap iaitu “Wa'alaikumussalam warahmatullahhi wabarakatuh

Ringkasnya, baginda SAW akan ;Beri salam dengan ucapan - “Assalamualaikum”


 dan…Jawab salam - “Wa'alaikumussalam warahmatullahi wabarakatuh”


Lagi satu, perlu diingatkan juga semasa menjawab salam,


saya dengar ramai orang jawab salam dengan ucapan yang tidak tepat.

Jawab salam yang betul ialah ;


WA'ALAI KUMUS SALAM”dan bukannya yang selalu saya dengar iaitu ;          


           “WAALAI KUM SALAM


Apabila kita ingin berkirim salam pada orang lain, hendaklah kita berkata


Kirim salam, assalamualaikum pada ZIZAH ye” contoh lerr…


Dan bukannya : “Kirim salam kat ZIZAH yer


Dan jangan pula memandai-mandai tambah perkataan seperti    ” Ko tolong kirim salam maut kat dia yer“.


Statement ini walaupun dalam nada bergurau, tapi ia adalah menyalahi syariat dan berdosa, walaupun sekadar gurauan!


Selain itu, janganlah kita menggantikan perkataan “Assalamualaikum” dengan “A’kum” dalam sms atau apa sekalipun melalui tulisan.


Jika perkataan “Assalamualaikum” itu panjang, maka hendaklah kita ganti dengan perkataan              “As Salam” yang membawa maksud sama dengan “Assalamualaikum”.

Sesama lah kita memberitahu member-member yang selalu sangat guna shortform “A’kum” dalam sms ataupun email. Perkataan ‘AKUM‘ adalah gelaran untuk orang-orang Yahudi untuk orang-orang bukan yahudi yang bermaksud ‘BINATANG‘ dalam Bahasa Ibrani.


Ia singkatan daripada perkataan ‘Avde Kokhavim U Mazzalot’ yang bermaksud ‘HAMBA-HAMBA BINATANG DAN ORANG-ORANG SESAT‘.


Jadi, mulai sekarang jika ada orang hantar shortform “A’kum“, kita ingatkan dia guna “As Salam” kerana salam ialah dari perkataan “Assalamualaikum“.



Sekian, semoga ada manfaatnya.


*sama2 kita merenung artikel ini semoga dapat memperbaiki diri masing2..
**ni sekadar tanggungjawab sesama Islam,aku pun bukanlah orang yang baik..apa2 pun layan je r ye..=)

4 puji si kacak:

mira the monster said... [Reply to comment]

thanks for the info...

muhamadsufian89 said... [Reply to comment]

sama-sama..kalau ada info lagi saya akan kongsi ye..mekasih sudi baca..=)

AISHA SAAD said... [Reply to comment]

as salam...
ringkas, tp smp maksud.. ok la kan?

such a nice info, i will use it later. tenx yeaa!

muhamadsufian89 said... [Reply to comment]

owh ok2..cubalah amalkan masa mulakan apa2 pasni ye..kita dah tau kita amalkan dan sampaikan kat org lain..mekasih sudi baca ye..=)

Penaja

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

apesal.com

 

Blog Si Kacak Copyright © 2011 -- Template created by O Pregador -- Powered by Blogger